TerraSana is B Corp gecertificeerd! Wat betekent dat voor de toekomst?

image
5 augustus 2024

Yes! Het is een feit! TerraSana is nu officieel B Corp gecertificeerd. Al vanaf ons allereerste begin in 1989 doen we op een eerlijke en holistische manier zaken. Nu is het officieel. Een B Corp certificaat laat zien dat je als bedrijf je best doet voor mens en planeet. Dat je goed voor je eigen werknemers en de community zorgt. Kijk, die goede, natuurvriendelijke producten leveren we natuurlijk al 35 jaar, maar met een B corp certificaat laat je zien dat je niet alleen zeg dat je groen bent, maar ook groen doet. Voor een betere toekomst en een gezondere aarde.

Waar staat B corp voor?

B Corp staat voor ‘Benefit for all’. B Corp draait om positieve verandering in de wereld. Als B Corp gecertificeerd bedrijf word je beoordeeld op 5 belangrijke gebieden:

  • Bestuur: Transparant en verantwoord management.
  • Werknemers: Goede voordelen en werkomstandigheden.
  • Gemeenschap: Betrokkenheid bij lokale initiatieven.
  • Milieu: Onze ecologische voetafdruk minimaliseren.
  • Klanten: Impact van onze producten en diensten.

Wij zijn gecertificeerd met een score van 98.4. Dat is ruim boven het minimum van 80 punten.

Onze missie en visie

Bij TerraSana willen we meer dan alleen goede producten leveren. We willen een positieve impact op de wereld maken. We kijken verder dan winst. Geld is een middel, geen doel. Onze visie? Een wereld waarin duurzaamheid en ethisch ondernemen de norm zijn. Onze missie is om jou te helpen positieve keuzes te maken, met producten die goed zijn voor mens en planeet. We willen een duurzamere voedselindustrie, en daar ook graag een paar stappen harder voor lopen.

Onze reis naar certificering

B Corp worden was een langdurig en intensief proces. Eerst een grondige zelfbeoordeling, daarna een externe audit en evaluatie van onze praktijken. We zijn trots dat het is gelukt en dat onze inzet wordt beloond.

Positive impact! Waar scoren we goed op?

Onze producten zijn duurzaam, en dat levert punten op. Biologisch eten is beter voor de wereld. Voor mens, dier en milieu. Die hebben we dus al snel in onze zak. Daarnaast leverde ook dit de nodige punten op:

  • Plantaardig: 99,7% van onze producten is plantaardig/vegan. Goed voor jou en de planeet.
  • Palmolievrij: 99,2% van onze producten is palmolievrij. Palmolie kan ontbossing veroorzaken. Wij kiezen voor alternatieven.
  • Ecoscore: 53% van onze producten heeft een A of B score op Ecoscore. Minder ingrediënten, betere impact.
  • Glutenvrij: 75% van onze producten is glutenvrij. Voor iedereen toegankelijk.
  • Zonder toegevoegde suikers: 84% zonder toegevoegde suikers. 22% met natuurlijke suikers. Gezond en lekker.
  • Geen kunstmatige toevoegingen: Geen kleurstoffen, smaakstoffen, GMO’s of kunstmatige zoetstoffen. Natuurlijke ingrediënten zijn de basis.
  • Proefdiervrij: 100% proefdiervrij. We staan tegen dierproeven.
  • Geen chemische pesticiden: Geen chemische troep. Goed voor jou en de aarde.
  • Verpakking: 52% van ons assortiment zit in glas. Glas is recyclebaar en herbruikbaar.

Op het gebied van duurzaam ondernemen waren dit onze uitblinkers:

  • Energie: 100% groene stroom met GVO-keurmerk van Europese windenergie. Ledverlichting, zonnepanelen en warmtepompen helpen ook.
  • Paperless: We werken zoveel mogelijk paperless in productie. Minder afval, meer efficiëntie.

We zijn sociaal. De relaties die we aangaan zijn duurzaam en we zorgen goed voor onze mensen. 

  • Duurzame relaties: Met 70% van onze grondstofleveranciers doen we al langer dan 5 jaar zaken. Dit zorgt voor betrouwbaarheid en kwaliteit. 
  • Werknemers: 30% werkt al langer dan 10 jaar bij TerraSana, de minst verdienende verdient 15% meer dan het minimumloon. Vrouwen zijn bij ons in de meerderheid.
  • Community: We steunen goede doelen zoals de Plastic Soup Foundation, Trees for all voor CO2-compensatie en Just Diggit. 

Verbeterpunten en doelen voor de toekomst

Een aantal punten leverden misschien wel punten op, maar zijn nog steeds niet helemaal volgens onze eigen hoge standaarden. Hier willen we de komende jaren nog aan werken:

Cacao producten: Nu heeft 12% van onze cacao-producten een RFA-logo. Tegen 2025 willen we dat naar 82% brengen.

Minder plastic: Hier hebben we in de afgelopen jaren al mee geëxperimenteerd, door composteerbare verpakkingen te gebruiken. Dat bleek toch moeilijker dan we dachten, en we moesten hier dan ook een stapje terug doen. Wel volgen we de ontwikkelingen op de voet, en werken we in de komende jaren meer toe naar minder plastic.

Groene initiatieven: Blijven investeren in groene stroom, betere isolatie en duurzame energie zoals warmtepompen en zonnepanelen. Overigens hebben we nét een hele hoop nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd. Bijna een verdriedubbeling in 2024!

Onze visie op duurzaam ondernemen

Bij TerraSana gaat duurzaamheid verder dan alleen milieuvriendelijkheid. Voor ons draait het om het hele plaatje: sociaal, economisch en ecologisch (net als voor B Corp trouwens). We kijken niet alleen naar vandaag, maar vooral naar de toekomst. Ons doel is om onze impact op de planeet zo klein mogelijk te maken, terwijl we blijven innoveren en verbeteren. De eerste grote stap ná onze certificering is al gezet. Als je nu op ons dak kijkt, ligt dat vol met wel 252 zonnepanelen. Daarmee kunnen onze notenpastaproductie helemaal op zonne-energie doen, en dekken we 70% van onze totale energiebehoefte. Dit is niet meegenomen in onze huidige B corp-score, en zal dus pas bij de hercertificering over 3 jaar meegenomen worden.

We gebruiken onze business als een force for good. Dit houdt in dat we investeren in lokale gemeenschappen, eerlijke arbeidsomstandigheden bieden en duurzame keuzes maken voor de planeet. Samen met jou willen we bouwen aan een betere toekomst. Iedere keer dat je voor TerraSana kiest, maak je deel uit van die positieve verandering.

Greenwashing vermijden

Greenwashing? Daar doen wij niet aan mee. We geloven dat juist uit transparantie en eerlijkheid alle goeds kan komen. Valse claims of halve waarheden zijn een no-go. Bij TerraSana zijn alle certificeringen echt en controleerbaar. We beloven alleen wat we kunnen waarmaken en zijn altijd eerlijk over onze impact. Dit betekent dat we open zijn over onze processen en producten. We willen dat je blind kunt vertrouwen op dat je de juiste keuze maakt. Voor jezelf, je omgeving of de planeet.

Groene doelen, heldere toekomst

Onze B Corp certificering is niet het eindpunt, maar het begin van een nieuw hoofdstuk. Op de weg naar duurzamer en ethischer ondernemen delen we graag de momenten die ertoe doen. Sharing the moments that matter! Want met positieve verandering komt verantwoordelijkheid.

Met een lepel notenpasta (of miso, kokosmelk of curry for that matter) van TerraSana in de hand help je de wereld te verbeteren. Maak je positieve keuzes. Choosing positive, zoals wij dat noemen!