Dit bewogen jaar heeft TerraSana in Leimuiden ook veel positiefs opgeleverd. Het bedrijf heeft op meerdere fronten een professionaliseringsslag kunnen maken. Boudewijn van der Kroft, sinds 1 november 2019 directeur van TerraSana, vertelde tijdens de Biobeurs meer over zijn plannen. Een deel daarvan, met name het bezoeken van onze klanten, kon vanwege de pandemie nog even de ijskast in. Vooral intern zijn veel belangrijke stappen gezet. Volgend jaar gaat de grote TerraSana uitbreiding beginnen, zodat het bedrijf nog meer op de eigen productie kan gaan focussen.
Boudewijn: “Vanaf week 12 is vanuit elk land waaraan we leveren de vraag aanzienlijk toegenomen. In Duitsland was de vraag zelfs extra groot. Vanwege brand bij een concullega waren bepaalde producten niet leverbaar. Dit hebben wij vervolgens ingevuld.” Vanwege de coronamaatregelen is er het nodige veranderd op de werkvloer. Zo werken en pauzeren de medewerkers in de logistiek en productie sinds maart in ploegen om te voorkomen dat teveel mensen tegelijkertijd aan het werk zijn. Ook wisselen de kantoormedewerkers elkaar af en zijn alleen die afdelingen op kantoor die noodzakelijk zijn voor het proces.
Aan de aanvoerkant heeft de pandemie ook zeker de nodige gevolgen. “We hebben wat problemen met producten uit het buitenland gehad. Op een gegeven moment konden en wilden chauffeurs bijvoorbeeld Italië niet meer in, de wereldwijde vraag naar ahorn uit Canada steeg dus kregen wij nooit ons gevraagde hoeveelheid en de kokosmelk uit Sri Lanka is een grote uitdaging. Voor het laatstgenoemde product geldt dat we slechts voor 40% aan de vraag kunnen voldoen, onder andere door meerdere lockdowns in de regio van onze toeleverancier maar ook in de haven in Colombo. Ook het feit dat rederijen minder schepen inzetten en er minder lege containers vervoerd werden richting Azië, veroorzaakt de nodige onzekerheid. Maar gelukkig ziet de supply chain er nu wel weer beter uit en zie ik de komende periode met vertrouwen tegemoet”.
Boudewijn vertelt dat TerraSana op verschillende vlakken verder geprofessionaliseerd is. “We hebben een nieuw Product Information Management-systeem geïmplementeerd. Hierdoor kunnen we onze klanten ondersteunen met de juiste productinformatie. Intern kan iedereen eenvoudig informatie ophalen en toevoegen.” TerraSana werkt daarnaast sinds kort met een voorraadbeheersysteem van Eazystock zodat we de verwachte vraag nog beter kunnen voorspellen en is sinds deze zomer ook FSSC22000-gecertificeerd. “Dit certificaat is ontzettend belangrijk naar klanten toe.” Ook is er een CRM-systeem geïmplementeerd en zijn er stappen gemaakt om de effectiviteit van de machines te verbeteren. Een belangrijke verbetering in de service richting klanten is volgens Boudewijn het nieuwe warehouse management systeem waar TerraSana binnenkort mee gaat werken. “Dit geeft ons nog beter inzicht in de inkomende goederen en de productie. Daardoor weet de klant exact welke bestelde producten geleverd worden en welke er niet bij zijn alvorens de vrachtwagen bij hen is.”
Een ander belangrijk project was een nieuwe website, die een paar weken geleden online is gegaan. Hiermee wil TerraSana de consument inspireren. “Dat bleek een belangrijke drijfveer te zijn voor een bezoek aan onze website. We delen veel recepten en stories over onze producten.”
Ook op het gebied van verpakkingen zijn vernieuwingen doorgevoerd. Zo zijn na de zomer 103 producten in een composteerbare verpakking in de markt gezet. “Het gaat om de twee grootste verpakkingsformaten. Rond deze tijd volgen ook de andere twee kleinere maten. In 2021 gaan we kijken naar de producten van onze andere afpaklijn en voor de dozen willen we van plastic tape overstappen naar papieren tape. Tevens willen we de palletwikkels verduurzamen.”
En er staat nog veel meer op stapel voor volgend jaar. Boudewijn: “We gaan het pand en ons machinepark uitbreiden. Hierdoor krijgen we onder andere extra ruimte voor onze eigen productie. Zo verdienen onze notenpasta’s een eigen aparte productielijn. Nu produceren we meerdere productgroepen zoals onder andere miso’s, raw superfoods, shoyu en tamari op dezelfde lijn, daarin zijn we te afhankelijk. En door stijgende vraag en onze toekomstplannen is de aanschaf van een nieuwe lijn gerechtvaardigd.”
Qua productintroducties naar de markt toe was het relatief rustig in 2020. Alleen de vegan cookies kwamen er als nieuwe productgroep bij. Wat is de reden daarvoor? “We wilden eerst de basis op orde krijgen. Zo is er ook zeker het nodige gesaneerd of liever gezegd ‘gerationaliseerd’. Vervolgens is bepaald in welke productgroepen we in 2021 nieuwe producten kunnen gaan introduceren. Deze innovaties en renovaties vergen tijd en afstemming en daar hebben we dit jaar met marketing, inkoop en verkoop aan gewerkt. Begin 2021 begint de grote TerraSana uitbreiding, dan gaan we de notenpastalijn uitbreiden. Later in het jaar komen er weer mooie producten aan, maar daar later meer over.” TerraSana wil ook toewerken naar een volledig vegan aanbod. “Ons assortiment is nu voor 97% vegan. We hebben plannen ook de laatste 3% vegan te maken.”
Voorop staat voor Boudewijn dat TerraSana trouw blijft aan haar visie: “Wij willen de beste kwaliteit neerzetten en het merk zijn waarop je blind kan vertrouwen dat je de beste keuze maakt. TerraSana werkt met zo min mogelijk ingrediënten en dat wat we er in doen, is van een goede kwaliteit. Want ook in biologische producten zit onderscheid! Wij willen de consument zorgeloos laten genieten en bijzondere en lekkere producten aanbieden dat goed is voor hen maar ook voor de wereld om ons heen.”
Auteur: Biojournaal