3x alternatieven op suiker
Houd je van zoet, maar eet je het liefst zo min mogelijk geraffineerde suikers? Dan hebben we een aantal goede alternatieven voor je, die bovendien 100% biologisch en ook nog eens duurzaam zijn.
 

1. Amazake

Amazake is een soort Japanse alleskunner. Het wordt meestal omschreven als zoetmiddel, maar heeft ook een vrij aanwezige umamismaak in zich die je direct herkent als je bijvoorbeeld vaak miso eet. Naast suiker vervangt amazake ook boter, melk of ei. Heel bijzonder, want amazake bestaat eigenlijk alleen uit gefermenteerde rijst of gierst, koji (een unieke Japanse schimmel) en water. Door een uitgebreid fermentatieproces ontstaat een zoete, dikke, romige crème waar je de heerlijkste zoete baksels, desserts en smoothies mee kunt maken.

Glutenvrij & lactosevrij & vegan

Amazake is een gluten-, lactosevrij en vegan alternatief voor suiker. Ongeraffineerd en op traditionele wijze gemaakt door echte Japanse kenners die al jaren gespecialiseerd zijn in het maken van amazake.

Zo gebruik je amazake:

  • Maak er gezond ijs mee. Kijk hier hoe je dat in 5 minuten doet.
  • Voeg amazake toe aan je favoriete smoothie of yoghurtontbijt.
  • Mix een aantal eetlepels amazake met geraspte gember en warm water (of koffie) voor een gezond drankje met een Japans tintje.
  • Gebruik amazake in plaats van honing of suiker in beslag voor koekjes, muffins, pannenkoeken of wafels.
Richtlijn: voor 1 eetlepel suiker gebruik je ongeveer 3-5 el amazake. Omdat amazake nat is, veranderen de verhoudingen in je gerecht natuurlijk vanzelf iets. Gebruik je gevoel, blijf proeven en voeg evt. meer amazake toe voor een zoetere smaak.

2. Ahornsiroop

Ongeraffineerd & vegan

Ahornsiroop is in steeds meer huishoudens te vinden. Het is een zoetmiddel dat wordt gehaald uit de stam van de Canadese esdoorn. Ahornsiroop is ongeraffineerd en een veganistisch alternatief voor honing.
Graad A en C zijn qua voedingswaarden en aantal suikers gelijk. Graad A heeft een iets zachtere zoete smaak. Graad C heeft een iets sterkere karamelsmaak.

Zo gebruik je ahornsiroop:

  • Meng raw cacao met ahornsiroop en een notenpasta naar keuze. Voeg gesmolten kokosolie toe tot een romige crème ontstaat. Zo maak je je eigen chocoladesaus!
  • Doe ahornsiroop over pannenkoeken, havermout of ontbijt.
  • Gebruik ahornsiroop in plaats van suiker in beslag voor koekjes, muffins en cakes.
  • Maak je eigen granola met een mengsel van gesmolten kokosolie en ahornsiroop
Ahornsiroop en suiker zijn 1 op 1 te vervangen.

3. Kokosbloesemsuiker

Ongeraffineerd & vegan

Kokosbloesemsuiker wordt gemaakt van de bloesems van de kokosnootpalmboom. Het wordt op een duurzame manier verkregen en is een ongeraffineerd alternatief op de gewone tafelsuiker en een vegan alternatief voor honing.

Duurzaamheid

Onze kokosbloesemsuiker groeit in een bergachtig gebied in het zuidelijke gedeelte van de Filipijnen. Hier groeit kokosbloesemsuiker van ’s werelds beste kwaliteit. Onze producent verbouwt zuiver en alleen biologisch. Daarnaast zorgt hij dat zijn medewerkers een goede leef- en werkomgeving en een eerlijk salaris krijgen. Om biologische diversiteit te stimuleren, worden er meerdere soorten gewassen verbouwd. Duurzaamheid staat dus voorop, voor zowel de community als het milieu!
De kleur van kokosbloesem is iets lichtbruin. Er zit een zachte, zoete karamelsmaak aan, die sommige mensen vergelijken met de smaak van reguliere basterdsuiker.

Zo gebruik je kokosbloesemsuiker:

  • Maak je smoothies, taarten, koekjes, pannenkoeken en desserts zoet met kokosbloesemsuiker. Je kunt het werkelijk overal aan toevoegen!

 Kokosbloesemsuiker en suiker zijn 1 op 1 te vervangen.
 
 

terug