Het Japanse bedrijf Muso

MUSO is in 1959 als klein natuurvoedingsbedrijf in Osaka begonnen en had vanaf het begin tot doel grotere bekendheid te geven aan de macrobiotische levensstijl. Sindsdien heeft het zonder onderbreking informatie verspreid en studieactiviteiten georganiseerd om zoveel mogelijk mensen te laten zien dat het bedrijf werkelijk natuurlijke en gezonde producten aan te bieden heeft.

MUSO ziet zich als een guerrillastrijder temidden van de grote stroom steeds verder geraffineerde voedingsmiddelen die, vanwege chemische toevoegingen, conserveringsmiddelen en kleurstoffen, ziekte en andere ernstige lichamelijke schade kunnen veroorzaken.
Dat het doel van MUSO tot op heden door een groeiend aantal gezondheidsbewuste mensen gedragen wordt, blijkt uit de gestage ontwikkeling van het bedrijf, zowel in Japan als wereldwijd. De diversiteit aan producten en de ruimte die deze producten op de winkelschappen innemen is stelselmatig toegenomen.
Het doel is zo breed mogelijk te kunnen voorzien in de behoeften die een bewuste keuze voor een - naar macrobiotisch begrip - gezond en beter leven, met zich brengt.

Het bedrijf kan echter niet voldaan achterover leunen, omdat er nog zoveel te doen valt om genoemde levensprincipes ingang te doen vinden en recht te doen. In de eerste plaats dient er nog meer geïnvesteerd te worden in verbetering van de kwaliteit en moet er meer bekendheid gegeven worden aan de waarden die de Japanse natuurvoedingsproducten voor ieder individu kunnen hebben. Dit is een belangrijke reden voor het uitgeven van het  boekje Culinaire Specialiteiten uit Japan, Hoe & wat"

De naam MUSO betekent “alles hangt samen” en ‘’niets is, in zijn ware aard, van iets anders gescheiden’’. Deze constatering komt voort uit de universele (grond)wet dat alles constant in beweging is en dat geluk en gezondheid van de mensheid afhangen van het gehoorzamen aan deze wetmatigheid.
De MUSO Company zet zich met zijn bedrijfs - en macrobiotische activiteiten in voor de stelselmatige verbreiding van gezondheid en levensvreugde in de wereld.
Sinds 1990 brengt MUSO ook biologische producten op de markt, welke gecertificeerd worden door internationaal opererende certificering organisaties voor de biologische landbouw als ECOCERT en Skal.

Alles bij elkaar voert MUSO een veertigtal verschillende producten uit gecontroleerd biologische grondstoffen, te weten; shoyu, tamari, gepasteuriseerde en ongepasteuriseerde miso’s, sake, umeboshi, een scala aan groene thee, Japanse deegwaren zoals udon en somen en niet te vergeten de Japanse crackers vnl. uit rijst vervaardigt en glutenvrij.


terug